Weekend Weerribben 17 – 19 mei 2019

Vrijdagochtend rond 11.30 uur kwamen we aan bij het B&B An ’t Waeter in Wetering.

Schitterende lokatie aan een kanaal waar we werden ontvangen met koffie en appeltaart.

We waren met 8 personen en de kamers waren snel gekozen, onze bagage uitgeladen en vertrokken naar het Woldlakebos. Het was maar een kort ritje en we hebben genoten van een heerlijke wandeling door het bos en langs de stroompjes met  mooie vegetatie en daarin zagen we veel variabele waterjuffers, roodjufffers, bruine korenbouten, witsnuit- en viervleklibellen.

Ook vonden we de huidjes waar ze nog maar net uitgeslopen waren. Op de terugweg zagen we in het veld nog 2 reeën en een ringslang.

Terug in ons logeeradres konden we gelijk onze bestelling voor het avondeten doorgeven en dat hebben we ons goed laten smaken, want van zo’n heerlijke wandeling word je wel hongerig.

Voor het te donker zou worden ook nog even de polder in om deze te verkennen en met de hoop een roerdomp te zien. Die hebben we wel gehoord, maar hij liet zich helaas niet zien. Wel de purperreiger gespot.

Zaterdag ging een kleine groep heel vroeg weer op zoek naar de roerdomp en ze hadden succes.

Na een prima ontbijt snel wat boodschapjes halen in het mooie plaatsje Blokzijl en naar Kalenberg, waar de fluisterboot al voor ons klaar lag. Het weer kon niet beter, weinig wind en lekker zonnig. We hebben de hele route door de Weerribben gevaren, af en toe aangelegd voor een koffie/lunch/rustpauze.

Ook vanuit de boot hebben we veel moois gezien en gehoord. Vooral de koekoek en de wielewaal hebben we regelmatig gehoord, we hadden de moed net opgegeven  ze te zien, toen de wielewaal vlak voor de boot passeerde. Yes !!!Dat was echt een geluksmoment en later zagen we de koekoek zelfs 2 keer. Om 18.00 uur de boot weer teruggebracht en daar heerlijk op het terras gegeten.

Op de terugweg nog even voor het donker werd langs een uitkijktoren met mooi zicht over een grote plas en een zwaluwwand, die goed bezocht werd.

Zondag alles weer inpakken en naar de fietsverhuur en dan lekker fietsen door de polders en langs de vaarten, over smalle paadjes met heel veel kleine bruggetjes, waar we een dag eerder steeds onderdoor moesten varen. Gestopt in Nederland voor de foto en bij het bezoekerscentrum en vogelkijkhutten en vlinderschermen. We hebben zelfs een groentje gezien.

Om 3 uur waren we terug bij de auto, net voordat het begon te regenen. Als laatste zijn we gestopt bij de Oostvaardersplassen om nog even van de grote grazers te genieten   Dat heeft inderdaad maar even geduurd, want we werden snel opgeschrikt door  harde knallen, 2 ruiten van een van onze auto’s waren ingeslagen en 3 tassen waren meegenomen. Balen natuurlijk en  veel gedoe met politie en reparatie van de ruiten.

Dus bij deze een waarschuwing. Laat vooral geen tassen achter in een auto en in het zicht.  Heel jammer van dit incident, maar tot zover was het voor ons allen een fantastisch weekend, waar we met heel veel plezier op kunnen terugkijken. Met dank aan de organisatie!!!