Cursussen

Gidsenopleiding start in september 2021

Vind je het leuk om anderen mee te nemen in de mooie gebieden en natuur bij jou in de buurt? Meld je dan aan voor de gidsencursus IJsselmonde. In zes bijeenkomsten krijg je de handvaten, kennis en netwerk om als vrijwillige gids aan de slag te gaan. Er zijn een beperkt aantal plekken voor deze cursus die voor de cursisten gratis is.

Natuurvereniging IJsselmonde, Vereniging Carnisse Grienden en Stichting Het Zuid-Hollands Landschap hebben de ambitie om zoveel mogelijk bewoners op IJsselmonde kennis te laten maken met deze natuur om de hoek. Het enige dat zij hoeven te doen is naar buiten te gaan! Georganiseerde activiteiten helpen bij het beleefbaar maken van die mooie natuur zodat mensen ontdekken en verwonderen.

Een kleine groep vrijwillige gidsen zet zich al in om het unieke verhaal te vertellen. Maar met het groeiende aantal bewoners van IJsselmonde en de realisatie van nieuwe natuurgebieden, waaronder de Crezéepolder is deze groep klein. Te klein om passie voor de natuur en het landschap aan mensen mee te geven. Met deze cursus vrijwillige gidsen willen we de groep vergroten, nieuw gidstalent aanboren en daarmee nieuwe ambassadeurs van de natuur op IJsselmonde een podium geven. Want buiten leren mensen de natuur en het landschap pas echt kennen!

Word een verhalenverteller
Naast het bezoek aan verschillende zoetwatergetijdengebieden op IJsselmonde komen verschillende onderwerpen aan bod: wat maakt zoetwatergetijdengebied zo bijzonder, welke planten- en diersoorten profiteren hiervan en hoe is het zo ontstaan? Ook staat verhalen vertellen op het programma: hoe sta je voor een groep, hoe combineer je vertellen met beleven en hoe vind je je weg naar bronnen voor natuur- en gebiedskennis. Dit en nog veel meer hoor, ervaar en zie je tijdens de cursus voorbij komen zodat je na afronding een goede basis op zak hebt om deelnemers van een activiteit een prachtige beleving mee te kunnen geven.

Cursusdata

De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten:
8 september (19.30 – 22.00 uur)
18 september (10:00 – 14:00 uur)
22 september (19.30 – 21.30 uur)
29 september (17.30 – 20:00 uur)
16 oktober (10:00 – 12.30 uur)
23 oktober (10:00 – 12.30 uur)

Er zijn geen kosten aan verbonden.

Inmiddels is de cursus vol, er zijn geen plekken meer beschikbaar.