Wandeling Reijerpark in Ridderkerk: 2.1 km

* Startpunt De Groene Draak Kastanjelaan 27, 2982CM te Ridderkerk.

Het Reijerpark is 40 hectares groot (inclusief sportvelden). Het park wordt beheerd door de gemeente. Er is een heerlijke wandeling te maken. Wie in bomen geïnteresseerd komt hier aan zijn trekken. Het Reijerpark is een soort arboretum, een bomentuin. In 1979 zijn er 287 verschillende soorten bomen en een onbekend aantal soorten struiken geplant. Voornamelijk gecultiveerde en exotische houtachtige gewassen. Een landgoedeigenaar was circa tweehonderd jaar geleden zeker vol trots als hij zijn pas aangeplante Chinese notenboom ofwel Ginkgo kon laten zien. Als je zo’n bijzondere boom kon veroorloven had je geld en relaties. Dergelijke bomen waren zeldzaam en kostbaar. Vandaag kan iedereen die zo’n boom uit verre streken aan wil planten bij vele boomkwekers en tuincentra terecht. Nederlandse kwekers hebben tegenwoordig zo’n 3000 soorten en variëteiten houtachtige gewassen in hun assortiment. Ons land telt zo’n 70 soorten Inheemse bomen en struiken. Bomen (en struiken) uit andere delen van de wereld met een soortgelijk klimaat gedijen echter ook in ons land. Het aardige is dat sommige soorten voor de ijstijden ook in onze streken voorkwamen. In Europa zijn ze door de komst van het ijs uitgestorven. Elders in de wereld hebben ze zich tot vandaag de dag kunnen handhaven. Veel bomen van over de hele wereld, maar wel bij voorkeur afkomstig van ongeveer de zelfde breedtegraad doen het hier.
Van al die soorten bomen gaan we een boom nader beschouwen wiens ruige uiterlijk mij aan de flora van de prehistorie doet denken.

De Vleugelnoot, een oerboom.
Midden op het grasveld (zie ster op de bijgaande kaart) staat een opvallende boom met een gegroefde, korte stam en een brede kroon. Vanuit de kroon hangen lange slierten met bij nadere beschouwing wat hoekige vruchten, noten. Dit familielid van de walnoot en andere notenbomen is een Kaukasische vleugelnoot(Pterocarya fraxinifolia). Alles is apart; de gegroefde stam, de slingers met noten. In de winter vallen de bijzondere ‘naakte’ eindknoppen aan de takken op.

Deze boom roept bij mij het oer gevoel op. Van nature groeit de boom op gronden langs de rivieren, ze komt van oorsprong uit Oost en West Azië, Turkije en het noorden van Irak. De fraai gevormde boom heeft grote samengestelde bladeren, ze bestaan uit wel 20 kleine blaadjes, die in de herfst goudgeel kleuren en in zijn geheel afvallen. Nog heel lang in de winter zijn de lange slingers met nootjes te zien. Evenals andere notenbomen wordt het hout graag gebruikt voor fijn fineerwerk in de meubelmakerij. De boom kan zo’n 200 jaar oud worden en circa 25 meter hoog. De boom heeft voor een beheerder een vervelende eigenschap. Behalve dat de boom uit zaad kan verspreiden (wat zelden gebeurd) verschijnen aan zijn lange oppervlakkige wortels talrijke uitlopers (wat vaak gebeurd). Al die uitlopers kunnen weer uitgroeien tot een zelfstandige boom. Om te voorkomen dat de boom zich steeds verder uitbreidt en omringt wordt door klonen van zichzelf moet deze ’opslag’ regelmatig worden verwijderd. In een natuurlijke omgeving zal de boom zelf niet oud worden maar door de expansie door middel van worteluitlopers kan hij zich eeuwenlang handhaven en uitbreiden in een steeds groter gebied. Daar hebben we de ruimte niet voor en wordt vaak gekozen om een dergelijke lastige boom te verwijderen en dat is doodzonde. Gelukkig kunnen we er hier van genieten.

Gepubliceerd 15 juni 2021

Tip. Naast bovenstaande route zijn er nog twee wandelroutes verschenen.
* Een bomenroute  rond de grote vijver:  https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/reyerpark-bomenroute-rond-de-grote-vijver/
* Een natuurwandeling  ook rond de vijver: www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/natuurwandeling-reyerpark/