Natuurfotografie voor Beginners

Op 20 en 23 september hebben we de P van automatisch verwisseld voor de A van diafragma en de S van sluitertijd. U begrijpt het al: ik was aanwezig bij de workshop ‘Natuurfotografie voor Beginners’ gegeven door Roelie ’t Jong, bij een aantal leden bekend als de stem van Radio Ridderkerk. Op de 20e spraken we af bij de SLOR, het gebouw waar de radio gevestigd is, en werden we rondgeleid in de wondere wereld van de Belichtingsdriehoek. Gelukkig is er die avond niemand verdwenen, hetgeen bij de andere driehoek nog wel eens een probleem schijnt te zijn.

Op zaterdagochtend gingen we het geleerde in praktijk brengen tijdens een wandeling in de Gorzen. De natuur ingaan en door je camera kijken, levert echt andere gezichtspunten op. Ook de macrostand voor het piepkleine in de natuur, kan mij enorm bekoren. En ook al had ik wel eens eerder een cursus gevolgd en fotografeer ik al wat langer, het was heel leuk om zo met ons groepje onder begeleiding van Roelie weer eens alle mogelijkheden uit te proberen.

De techniek van de camera is een kwestie van wennen, maar compositie is toch wel het winnende element om een sprekende foto te maken. Het was dan ook heel leuk om elkaar te wijzen op dieren en gezichtspunten in het landschap, aangevuld met tips van Roelie om diezelfde foto nog sprekender te maken. Kortom, weer een hele geslaagde activiteit van onze vereniging. En wat de wandeling betreft: we hebben ruim twee uur gedaan over een klein rondje, want als je goed kijkt, sta je veel stil en is er heel veel te zien.

Hans Olthoff

voorzitter

De workshop ‘Natuurfotografie voor Beginners’ op 20 en 23 september was een groot succes. De foto’s zijn in de Gorzen gemaakt.