Roofvogels van het eiland IJsselmonde

Sperwer heeft een Turkse tortel gepakt. Foto: Jan Tuin

Deze maand heeft bezoekerscentrum ‘De IJsvogel’ speciale aandacht voor roofvogels. In dat kader organiseert Stichting Natuurbeheer Waalbos in samenwerking met Natuurvereniging Eiland IJsselmonde een lezing over roofvogels van het eiland IJsselmonde. Wilt u weten welke roofvogels in onze omgeving voorkomen? En wat hebben ze hier te zoeken? U hoort het allemaal tijdens een interessante presentatie van Sander Elzerman op donderdag 23 november.

Iedereen kent wel het beeld van een Buizerd op een paaltje in een weiland of een biddende Torenvalk langs de snelweg. En bij de Zeearend of Visarend gaat men al snel naar de Biesbosch of de Oostvaardersplassen om ze te zien. Maar met een beetje geluk kunt u beide soorten roofvogels tegenwoordig gewoon in de Crezéepolder tegenkomen of boven het Waalbos zien vliegen. Wie had dat 20 jaar geleden ooit gedacht?

De vogelwereld is continu in beweging. Soorten komen en gaan. Ze maken gebruik van de kansen die wij als mensen bieden. Zo ook roofvogels. Hoe heeft een Sperwer zich kunnen aanpassen van schuwe bosvogel naar een stadsvogel die een Huismus van de voederplank plukt? Tegelijkertijd heeft de Boomvalk het erg moeilijk om in onze omgeving nog succesvol te broeden. Hoe gaan de roofvogels om met veranderingen in het landschap? Welke soorten roofvogels kunt u in de regio allemaal zien en wat hebben ze hier te zoeken?

Op 23 november krijgt u een interessant inkijkje in het leven van verschillende soorten roofvogels. U leert ze beter kennen, waardoor u ze ook beter kunt vinden.