Oosterse plataan

Aart van Dragt

In een hoek van de vierkante ‘Beeldentuin’ van Het Huys ten Donck staat een indrukwekkende Oosterse plataan, herkenbaar aan de afschilferde schors. De plataan groeit uit zijn jasje (bast) en deze bast laat bij stukjes en beetjes los waardoor er een patroon van gele en groene vlekken ontstaat. Ook kenmerkend zijn de zaadbolletjes die aan de takken hangen.

De Oosterse plataan (Platanus Orientalis) is afkomstig uit het oostelijke gedeelte van het Middellandse Zeegebied. Zijn vijf, soms zevenlobbige bladeren zijn dieper ingesneden dan van onze andere platanen. Platanen kunnen bovengemiddeld goed in een stoffige omgeving groeien omdat het stof van de gladde bladeren er bij de eerste de beste regenbui al afspoelt. Om deze reden zien we vaak dat platanen in onze steden worden aangeplant.

Helaas is juist de Oosterse plataan minder goed bestand tegen luchtvervuiling. Andere platanen hebben een of twee vruchtballen. Die van de Oosterse plataan hangen met drie of meer onder elkaar aan een gemeenschappelijke steel en zijn per stuk iets kleiner. De dopvruchtjes zijn omgeven door een krans van fijne haren die door de wind worden verspreid. Helaas is ons klimaat niet geschikt voor de Oosterse plataan. Op jonge leeftijd zijn ze nogal vorstgevoelig. Toch vinden we hier en daar een enkel exemplaar.

Een bijzonderheid van dit exemplaar in het park van Het Huys ten Donck is dat twee takken in een forse driehoek zijn samen gegroeid. Na een stukje samen te zijn gegaan, ging iedere tak weer zijn eigen weg. Oorzaak: ooit schuurden ze als twee jonge takjes tegen elkaar. De forse boom heeft een omvang van circa 5.00 meter. De leeftijd wordt op ruim 250 jaar geschat. De boom heeft een blakende gezondheid. Op plekken waar hij vandaan komt groeien verschillende exemplaren die meer dan duizend jaar oud zijn. Deze boom zou ons allen wel eens kunnen overleven!

Voor een bezoek aan het park van Het Huys ten Donck heeft u een wandelkaart nodig:
Zo komt u aan een wandelkaart voor het Donckse Bos.