Een hop, zomaar in de achtertuin

Sander Elzerman

Hop S.Elzerman

Op woensdag 10 september 2014 stond mijn telefoon rood gloeiend. Er was een Hop in Ridderkerk gemeld! En dat ging als een lopend vuurtje rond bij de lokale vogelaars. Er werd direct uitgezocht of het een serieuze claim was en waar de vogel precies zat. Het bracht bij mij herinneringen terug van 15 jaar geleden.

Het was een zondagochtend in november 1999 en het gezin Elzerman zat rustig een kopje koffie te drinken en de ochtendkrant te lezen. Plotseling zagen we vanuit de richting van de Nassaustraat een oranjebruine vogel in golvende vlucht naar onze achtertuin aan de Benedenrijweg vliegen. Een Vlaamse Gaai was de eerste gedachte. Hij landde in de boom bij de achterburen toen de vogel een kuif opzette. Toen was het direct duidelijk. Dit was geen Vlaamse Gaai, maar een heuse Hop!

Stom verbaasd konden we hem uitgebreid bekijken, totdat de Hop na enkele minuten weer verder vloog en nooit meer teruggezien werd. Na deze ongelooflijke waarneming volgden nog slechts drie meldingen van deze soort op het eiland IJsselmonde. Het is dan ook een bijzondere gast die broedt Zuid- en Oost-Europa. De Hop wordt jaarlijks in Nederland gezien en soms komt een paartje tot broeden. De meeste individuen worden tijdens de trektijd in het voor- en najaar waargenomen, maar in principe kan deze soort het hele jaar door opduiken.

Veel vogelaars zagen het dan ook als een unieke kans om deze tropisch uitziende vogel in Ridderkerk te zien te krijgen. Met zijn oranje-zwarte kuif, die hij bij opwinding opzet, de lange gebogen snavel en het oranjebruine lichaam is het een opvallende verschijning. De Hop zoekt hippend over de grond naar insecten. Van mieren tot sprinkhanen. Soms pakt hij zelfs hagedissen. In vlucht komt ineens de zwart-witte tekening van de vleugels tevoorschijn. Met een golvende vlucht vliegt de Hop vlinderachtig in het rond.

Het was aan select groepje voorbehouden om de Ridderkerkse Hop te zien te krijgen. De vogel bleek namelijk in een achtertuin te zitten. Dankzij de gastvrijheid van de bewoner was het mogelijk om de Hop te zien. De vogel bleek al enkele dagen aanwezig te zijn. Hij kwam hier dagelijks op het gazon foerageren. Vanachter het raam kon je hem rustig bekijken, maar zodra je enkele stappen naar buiten zette vloog hij weg, aldus de bewoner. Het was voor de bewoner al snel duidelijk dat het om een bijzondere soort ging en na enig speurwerk op internet kon hij de soort op naam brengen.

Zo zijn dus de enige twee Hoppen in Ridderkerk (tot nu toe) beiden gezien in een achtertuin. Toeval? Waarschijnlijk wel, maar het laat wel zien dat er zomaar iets bijzonders in uw achtertuin kan opduiken. Zeker tijdens de vogeltrek. Dan zijn de vogels uitgeput en is een betrouwbare voedselbron genoeg om de vogel te verleiden een tussenstop te maken. Let dus altijd goed op in uw achtertuin of stadspark en probeer de vogel vast te leggen op foto. Dan zijn wij van de Natuurvereniging altijd benieuwd naar uw melding.