17 september 1050-SOORTENDAG in de Zwijndrechtse Waard

Ter gelegenheid van het 50 jarig jubileum van onze Natuurvereniging organiseren we op zaterdag 17 september een 1000-soortendag in de Zwijndrechtse waard. En vanwege het 50ste jubileum dan ook maar een 1050-soortendag.

Op deze dag willen we in het gebied van de Zwijndrechtse waard zoveel mogelijk verschillende soorten uit de natuur vinden: vogels, vlinders, insecten, planten, vissen, mossen, paddenstoelen, bomen en wat er verder leeft in de natuur. En we roepen iedereen op om ons op deze dag te helpen om in de gebied 1050 verschillende soorten te zien. We werken samen met andere natuurverenigingen in de buurt: Stichting Natuurbeheer Waalbos, Stichting Natuur- en Landschap Zwijndrechtse Waard, IVN, KNNV en Water Natuurlijk.

De Zwijndrechtse waard ligt ten zuiden van de Waal tot aan de Oude Maas en de Noord in het oosten. Het gebied omvat H.I.Ambacht, Zwijndrecht en een deel van Heerjansdam en Ridderkerk met natuurgebieden: Sandelingenambacht, Hooge Nessepolder, Develgebied, Waalbos en gebieden langs Oude Maas.

Centraal punt wordt bezoekerscentrum ‘De IJsvogel’, Waalweg 9a Rijsoord (naast de molen). Hier zullen we ook 4 kraampjes plaatsen waar informatie over de verschillende organisaties wordt gegeven maar waar ook alle gegevens centraal zullen worden bijgehouden. Waarschijnlijk zijn er ook nestkasten en stekplantje te verkrijgen/te koop. Ook de Natuurvereniging heeft een kraampje. We zoeken nog mensen die het kraampje van onze NVIJ willen bemensen (of deel van een dag) en/of broodjes klaar willen maken. Ook bij het Weetpunt komt waarschijnlijk een informatiestand van het IVN.

Feitelijk start de 1050 soortendag al op vrijdagavond de 16e september met een nachtvlinderinventarisatie en een vleermuisexcursie. Dit zal rond 21.00 uur aanvangen, ook bij de IJsvogel. Op zaterdag 17 september starten we om 9.30 uur.

Voor kinderen is er ook een activiteit bij de IJsvogel. Tussen 9.30 uur en 15.00 uur kan je op dierenjacht gaan, hiervoor krijg je een formulier mee en een zoekpotje. Doe je mee?

De dag wordt geopend door wethouder Peter Meij. We willen iedereen oproepen om te helpen met het verzamelen van zoveel mogelijk soorten en dit door te geven naar waarneming.nl, daar is een speciale plek voor aangemaakt binnen waarneming.nl zodat we precies kunnen zien hoeveel soorten er deze dag zijn gevonden in dit gebied: https://waarneming.nl/bioblitz/nvij-1050-soortendag/
Voor de deelnemers zal er tussen de middag een broodje zijn bij de IJsvogel. De werkgroepen gaan ook op stap. We sluiten de dag af door met de vrijwilligers die de hele dag aanwezig zijn en geholpen hebben met een eenvoudige Chinese maaltijd.

En er zijn verschillende excursies en activiteiten:
16 september

21.00 uur Nachtvlinderinventarisatie bij de IJsvogel
21.00 uur Vleermuisexcursie Waalbos door Daan van der Sluis/Christa Groshart; verzamelen in de IJsvogel

17 september

7.15 uur Vroege vogelexcursie door Cornelis Fokker; verzamelen bij de slagboom aan het eind van het parkeerterrein bij Ross Lovell. Hier aanmelden
6.45-8.00 uur Ochtendexcursie “het gouden uur” (fotografie) in de Hooge Nesse polder door Ron Stevense; verzamelen bij ARA hotel (6-14 personen) Hier aanmelden
9.30 uur Opening van de dag
11.00 uur Excursie in het Waalbos door Aart van Dragt; verzamelen bij de IJsvogel
13.00-13.30 uur Mini workshop “Gebruik van app voor herkenning van soorten” in de ijsvogel. Hier aanmelden
13.30-15.00 uur Excursie “Beheer van de Hooge Nesse” verzamelen bij parkeerplaats Ara (6-14 personen). Hier aanmelden

Hele dag: Speurtocht voor kinderen door het Waalbos; informatie bij de kraampjes
Ook worden jeugdactiviteiten georganiseerd door IVN Drechtsteden in o.a. Sandelingenambacht

Komt allemaal deze dag. Je hoeft geen bijzondere kennis te hebben van soorten. Apps, zoals Obsidentify, kunnen je daarbij heel goed helpen. En even langs komen is ook leuk voor degene die hard aan de slag zijn om zoveel mogelijk soorten te verzamelen. En voor vragen kunnen jullie daar ook terecht.

Instructie:
Een account aanmaken via de computer bij www.waarneming.nl
Dan de app obsmapp (verrekijkertje) op telefoon downloaden en installeren via playstore. Met deze kun je identificeren en de waarneming ook meteen vastleggen.
Dan app openen en waarneming+ klikken, dan kun je onderaan de pagina kiezen voor camera en een foto maken.
Daarna kun je onderaan de pagina kiezen voor identificeren.
Dan geeft de app aan welke soort(en) het kunnen zijn.
Als je denkt dat dit klopt, klikt je op deze soort en dan klik je op opslaan, dan wordt de waarneming opgeslagen en telt ie mee voor jouw lijst.