Inhuldiging Jubileumboom met bomenexcursie

10 december 14:00 uur

Het bestuur nodigt de leden van de natuurvereniging van harte uit voor de feestelijke inhuldiging van de Jubileumboom bij het Kasteel van Rhoon op zaterdag 10 december 2022. Aansluitend zal Netty Wermeester een excursie verzorgen waarna we het jubileumjaar op passende wijze afsluiten.

Tijdens het symposium “Bomen over Bomen” afgelopen april is door Joost Kievit namens ‘Water Natuurlijk’ een jubileumboom aangeboden aan onze vereniging vanwege het 50-jarig bestaan.
Bij de oprit van het Kasteel van Rhoon was na een storm een zeer oude markante paardenkastanje omgewaaid. Een ideale plaats om een nieuwe boom te gaan planten.

Het planten van een nieuwe boom op die plek bleek nogal wat voeten in de aarde te hebben, want zwaar materieel kan de brug eigenlijk niet dragen. Ook bleek een paardenkastanje geen ideale boom op die plek en was een van de drie alternatieven een eik, die daar veel beter kan gedijen.

Bij inspectie van de door het Zuid Hollands Landschap aangewezen plek, ontdekten de aanwezigen op die plaats een zaailing van een eik. Dus voordat het onderzoek was afgerond en de keuze voor een boom was gemaakt, had de natuur zelf al voor de optimale oplossing gezorgd! Moest die boom dan geruimd worden om plaats te maken voor de jubileumboom? Dat kon toch anders!

Voor de N.V.IJ. was de zaailing de ideale boom om aan te wijzen als de jubileumboom voor de vereniging. In plaats van het planten van een nieuwe boom is daarom besloten de bestaande boom te adopteren. Om deze boom te beschermen en te voorkomen dat bij onderhoud per abuis de boom schade op zou lopen of verdwijnen, is gevraagd om daar paaltjes ter bescherming omheen te plaatsen.

Tevens komt er een eikenhouten bord bij met opschrift en een QR-code die verwijst naar de website van de natuurvereniging.

Zaterdag 10 december zal om 14.00 uur, onder het genot van een hapje en drankje, deze eik “overgedragen” worden aan de vereniging met het plaatsen van een prachtig eikenhouten gedenkbordje voor 50 jaar Natuurvereniging Eiland van IJsselmonde. Ook zal natuurgids Netty Wermeester een excursie verzorgen bij het kasteel van Rhoon en omgeving.

Zet het vast in de agenda, want de decembermaand staat zó vol met allerlei gezellige afspraken.