Struintocht voor stoere jongens en meiden naar Ruigeplaatbos te Hoogvliet.

2 maart 2018. Aanvang 12:00 uur tot maximaal 15:00 uur.
Vertrek vanaf de parkeerplaats van de tennisclub aan het einde van de Tijmweg.

Update:

Vanwege weersomstandigheden gaat deze struintocht helaas niet door.

RUIGEPLAATBOS

Het Ruigeplaatbos in Hoogvliet is een bijzonder natuurgebied aan de rand van het eiland IJsselmonde. Omgevallen bomen markeren dit bos waar in het voorjaar spindotters en zomerklokjes bloeien en Schotse hooglanders open plekken onderhouden.

In 1997 raasde een windhoos over een deel van dit stadspark aan de oevers van de Oude Maas. Kruinen van forse populieren werden afgerukt als mikadostokjes. Ondertussen heeft de natuur zich weer hersteld. Sterker nog, er zijn plant- en diersoorten bijgekomen dankzij de storm! Spechten vestigden zich, oesterzwammen groeiden uit, het bos keerde in vliegende vaart terug, rijker dan ooit.
Door het vele dode hout is het Ruigeplaatbos een uitnodigend leefgebied voor paddenstoelen. En in de herfst komen allerlei soorten trekvogels – op weg naar het warme zuiden – hier even snoepen van de vele vlierbessen en bramen die dankzij de storm nu massaal in het Ruigeplaatbos groeien.

De deelgemeente Hoogvliet laat het hoger gelegen deel van het Ruigeplaatbos begrazen door Schotse hooglanders en laat ze dit stormbos verder helemaal met rust. Tussen dit parkachtige deel van het bos en het lager gelegen wilgenvloedbos (getijdengebied) staat geen afrastering. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat ook het rietland en wilgenvloedbos begraasd worden. Sinds die tijd ontwikkelt de natuur zich ieder jaar verder in dit schitterende gebied.

Vanaf wandelpad in de vorm van een imposante vlonder van maar liefst 900 meter lengte dwars door het rietland kan de bezoeker – soms bijna aan den lijve – kennis maken met de dynamiek van de rivier. Bij hoog water en harde wind komt deze ‘boardwalk’ (gedeeltelijk) onder water te staan. Dit deel van het Ruigeplaatbos is in beheer bij stichting Het Zuid-Hollands Landschap.

Meer lezen over het Ruige Plaatbos, zie https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/ruigeplaatbos/

Vlonder Ruigeplaatbos

Ondergelopen vlonder Ruigeplaatbos