Natuurspeelplaats

foto Jan Tuin

Natuurbeleving en buiten spelen is belangrijk voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Kinderen vinden het fijn om binnen te zitten maar met een beetje moeite zijn ze heus wel naar buiten te krijgen. Daar zijn geen dure speeltoestellen voor nodig. Dat inzicht is doorgebroken bij natuurorganisaties en gemeenten. Her en der creëren ze een plek in een natuurlijke omgeving waar kinderen al spelend worden uitgedaagd.

De gemeente Ridderkerk heeft in het Reijerpark in november 2015 aan de rand van de grote vijver een natuurspeelplaats aangelegd. Hoveniersbedrijf Aardoom heeft het ontworpen. Ruim 100 leerlingen van basisschool De Klimop, Dr. Schaepmanschool en het Maximacollege hebben daaraan op vrijdag 6 november een bijdrage geleverd. Met heel veel plezier werd een knuppelbrug en een houtsnipperpad aangelegd. Wethouder Japinga kwam ze nog een handje helpen.

Op zaterdag waren vrijwilligers aan de beurt om een wilgentunnel en een hut te maken. Dat alles is gedaan om het Reijerpark aantrekkelijker te maken voor de jeugd. Zo kwam ik woensdagmiddag in het Reijerpark. De onlangs aangelegde natuurspeelplaats ligt er verlaten bij. Maar aan de overzijde van de vijver klimmen een stel jongens in een omgevallen boom. De gemeente heeft van de boom een klim-object gemaakt. Kleine takken zijn afgezaagd en weggewerkt in een houtwal en de rest is blijven liggen. En het resultaat, daar kan geen geplande en uitgedachte natuurspeelplaats tegen op!

Hulde aan de gemeentelijke organisatie die blijkbaar flexibel genoeg is deze toevalligheid in te passen. Want iemand moet de geboden mogelijkheid hebben ingezien en ingegrepen! Geweldig!

Meer lezen over het Reijerpark: https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/reijerpark/