Donckse Velden

Tussen Slikkerveer en Bolnes is een prachtig recreatiegebied ontstaan op voormalige akkers waar niet lang geleden nog spruiten groeiden. In het midden van het gebied ligt het oude park van Huys ten Donck. Dit gebied is zonder wandelkaart niet toegankelijk in tegenstelling tot de Donckse Velden.

Een ander deel van het gebied ligt tussen het Donckse Bos en Bolnes. In het midden ligt een ouder parkje. Ter plekke komt de ondergrond van veen aan de oppervlakte.  In het park staat een oude treurwilg. Tussen maart en mei april bloeit daaronder de paarse schubwortel. Deze plant parasiteert op de wortels van de wilg zonder dat deze daar veel last van ondervind.

Om de buitenplaats voor insluiting door woningbouw te behoeden zijn er rondom recreatiegebieden aangelegd. De oudste gebieden zijn aan de randen van Bolnes en Slikkerveer het midden gebied is twee jaar geleden aangelegd.  De natuur heeft snel zijn kansen gegrepen. Er is nu een prachtige wandeling mogelijk.dv4

Zie ook:  De Donckse velden zijn in 3 fasen aangelegd