Natuurbegeleiders

Altijd al graag met kinderen willen werken en vind jij het leuk en belangrijk om samen met kinderen de natuur te beleven? Word dan natuurbegeleider!

Natuurlessen voor schoolklassen

Al jaren worden er buitenlessen gegeven in Ridderkerk (de Donckse Velden/Lohmanpark/Oosterpark) en Barendrecht/Albrandswaard (het natuurgebiedje de Koedood bij Rhoon-Portland op de rand van Barendrecht en in de Zuidpolder van Barendrecht).

Deze lessen zijn bedoeld voor de bovenbouw van de basisscholen uit de omgeving. Duizenden kinderen hebben inmiddels al aan onze lessen meegedaan. Vanwege dit succes is onze natuurvereniging NVIJ altijd op zoek naar nieuwe enthousiaste vrijwilligers.

Wat houdt de natuurles in?

De werkwijze van Ridderkerk en Barendrecht verschilt een klein beetje. Zo krijgen de kinderen in Barendrecht/Albrandswaard eerst een uur les in de klas over de bijzonderheden van het te bezoeken gebied. Hierna krijgen zij een twee uur durende expeditie in het veld.

Bij de expeditie in het veld lopen de kinderen in de groepjes met een begeleider (vaak een hulpouder) en doen de opdrachten. Dit geldt voor zowel Barendrecht als Ridderkerk.

Bij de veldles gaan de kinderen, samen met de leerkracht en begeleidende  (groot)ouders, een dagdeel het veld in. Leerlingen kiezen uit opdrachten als ‘Schotse Hooglanders’, ‘Galloways’ ‘waterdiertjes’, ‘geuren vangen’, ‘sporen zoeken’ en nog veel meer.

Wat vragen we van je?

• je struint graag met kinderen in de natuur en laat ze het liefst zelf de natuur beleven;
  • je kunt goed samenwerken;
  • je bent bereid om regelmatig doordeweeks (onder school-tijd) te helpen tussen april en november

Kennismaking

Tijdens de kennismaking krijg je uitleg over de inhoud van het les-programma, je ervaart zelf de opdrachten en krijgt achtergrond-informatie. Ook is het mogelijk om eens met een gids het gebied in te gaan om het te verkennen.

Heb je interesse? Laat het weten via onderstaand contactformulier

[recaptcha]