Unieke ontdekking in het Donckse Bos

Met de deelnemers van de paddenstoelen-excursie stonden we in het Beeldenlaantje van het park van Huys ten Donck. De excursieleider vertelde dat hij hier, enkele jaren geleden, een nog niet eerder ontdekte paddestoel had gevonden. Een paddestoel die nog nergens was beschreven. Deze paddenstoel groeit op een knoppergal. De nieuwe paddenstoel heet Mycena cecidiophila (betekent “galminnende Mycena”). De Nederlandse naam wordt mogelijk “Knoppergalmycena”.

Knoppergal

We wilden deze paddenstoel ook wel eens zien. Al speurend vonden we met z’n allen verschillende knoppergallen, maar helaas zonder paddenstoel. Maar de excursie volgende cursusavond kon Ad van den Berg zijn ontdekking tonen. Hij had enkele gallen meegenomen en daarop was onder de juiste condities (17 graden) de paddenstoel verschenen. Een paddenstoel is een groot woord voor het witte speldenknopje op een krom steeltje. De gal wordt gevormd op de zomereik en veroorzaakt wordt door een galwespje, dat voor zijn levenscyclus zowel de zomereik als de moseik als gastheer nodig heeft. Dit alles was voorhanden in het park. Nadien is in het Kralingse Bos, waar ook beide boomsoorten groeien, ook de paddenstoel aangetroffen.

Veel meer informatie over deze bijzondere ontdekking.

Oesterzwam

In het park van Huys ten Donck inventariseert de Nederlandse Mycologische vereniging en de Paddenstoelenwerkgroep van onze vereniging al jaren de paddenstoelen. Er komen honderden soorten paddenstoelen voor. Diverse soorten zijn zeldzaam en enkele zelfs uniek voor ons land. De verscheidenheid is mogelijk door de grote variatie in begroeiing in verschillende gedeeltes, de diversiteit in leeftijd van de beplanting en een eeuwenlang ongestoorde ontwikkeling. Ook is er in het verleden ter bevordering van de kruidlaag bladaarde vermengd met paardenmest wat weer enkele bijzondere soorten heeft opgeleverd. De bodem, bestaande uit zeeklei en bij de aanleg van diverse waterpartijen vermengd met zand, maakt het mogelijk paddenstoelen van beide grondsoorten aan te treffen. Jaarlijks kom ik een oude bekenden tegen. Want begin december als de dagtemperatuur onder de 5 graden komt, komen op een oude beuk nabij de walvisbrug (gefundeerd op walviskaken) oesterzwammen te voorschijn. Op de stam groeien hele plakkaten op een grote ontschorste plek. Nog nooit zag ik iemand deze eetbare paddenstoel oogsten (wat overigens ook niet is toegestaan) maar jaarlijks loopt er wel iemand langs die met een stok alle oesterzwammen van de boom slaat. De boom wordt er niet mee gered want de schimmel zit nog in de stam. Ook al onttrekt de schimmel zijn benodigde energie aan de boom. Het aftakelingsproces van de boom vindt heel geleidelijk plaats. Naast schimmels die helpen bij de afbraak van dierlijke resten, blad en hout (ook noodzakelijk), zijn er ook schimmels die de groei van bomen en planten juist bevorderen.. Kortom paddenstoelen (eigenlijk schimmels) zijn belangrijk voor een gezond bos.

In de herfst lopen in het weekend veel mensen met kinderen in het bos. Verkleurende bladeren, eikels, kastanjes en paddenstoelen hebben een grote aantrekkingskracht. Heerlijk als zoveel mensen van de natuur genieten.

Voor het park van Het Huys ten Donck heeft u een wandelkaart nodig:
Zo komt u aan een wandelkaart voor het Donckse Bos.

Lees hier alles over het park van het Huys ten Donck en ook over de geschiedenis, de flora en de fauna.