Tijgerspin

Tijgerspinnen in het Oosterpark

Een van onze leden had een nieuw fototoestel en was in het Oosterpark op zoek naar wilde planten, vlinders en libellen.
Opeens viel tussen de struiken een geel-zwart gestreepte spin op. Het was er eentje om bang van te worden.
Nou, fotograferen maar…. Hij dacht aan een tijgerspin maar thuis in de boeken las hij dat de spin eigenlijk wespspin heet. Tijgerspin is zijn bijnaam.

Het is een nieuwkomer. De laatste 5 jaren is deze spin vanuit Limburg het hele land in verspreid. 50 jaar geleden kwam hij alleen rond de Middellandse Zee voor. Zijn verspreiding gaat via een gesponnen bal waaraan aan een draad de jonge spinnen hangen. De bal stijgt door de warmte op en met de thermiek zweeft het geheel met de jonge spinnen weg. Dit is een bijzondere manier van verspreiden en mede door het warmere klimaat kan deze wespspin zich steeds verder verspreiden. In het Oosterpark zijn er nu al drie ontdekt.