Struintocht Klein Profijt/Eendenkooi

05-01-2018. Tijdens deze struintocht in Klein Profijt brengen we ook met bezoek aan de eendenkooi Klein Profijt. Meedoen kan voor de jeugd vanaf 10 jaar.  Aanvang 10.00 uur op de parkeerplaats van de Golfclub Oude Maas, Veerweg 2, 3161EX Rhoon. De tocht duurt tot uiterlijk 14.00 uur. Reserveer online of 06-14584207.

Reserveer hier

(vermeld je naam en leeftijd en telefoonnummer van de mobiele telefoon van één van je ouders)
Deelname is beperkt, dus meld je snel aan.

klein-profijtAvontuurlijke struintocht mét bezoek aan Eendenkooi in Klein Profijt

Opnieuw een avontuurlijke struintocht nu in Klein Profijt mét bezoek aan de Eendenkooi!

Op vrijdag 5 januari 2016 organiseert Natuurvereniging IJsselmonde in samenwerking met ZHL opnieuw een avontuurlijke struintocht door Klein Profijt van het Zuid-Hollands Landschap.Ook ditmaal alléén voor echt stoere jongens en meiden vanaf 10 jaar.

Eerst bezoeken we de Eendenkooi in Klein Profijt. Dit deel van het gebied is niet vrij toegankelijk en is alleen tijdens excursies te bezoeken.

Eendenkooien zijn oer-Hollands.  Het is een Nederlandse vinding en al eeuwen lang in ons land in gebruik.  Op een heel speciale wijze werd  hier de eendenjacht bedreven. Er zijn ooit 1000 eendenkooien geweest waarvan er nu nog minder dan 120 over zijn. Echt in gebruik zijn er nu nog zo´n 70, waarvan er nog 4 beheerd worden door het Zuid-Hollands Landschap. De eenden worden tegenwoordig niet meer gevangen om op te eten maar om ze te ringen voor onderzoek.

Vervolgens gaan we de oer-Hollandse wilgenjungle van Klein Profijt langs de Oude Maas in. We banen ons een weg door kreekjes, langs lianen en omgevallen bomen. Je gaat – zeker weten- meer dan enkeldiep de blubber in.

Het is een tocht waarbij je van alles kunt ontdekken en we je weer heel vrij laten: “We moeten je nog net in de modder kunnen zien vallen”. Onderweg word je uitgedaagd om zelf oplossingen te bedenken voor situaties die bij het struinen voor kunnen komen.

Trotseer samen met onze eigen avonturiers als leiding het vloedbos. Niks geen schools gedoe, nee, gewoon lekker struinen en daarbij op een leuke manier wat van de natuur opsteken.  Onderga het echte struingevoel!

kleinprofijtHet avontuur begint op vrijdagmorgen 5 januari om 10:00 op de laatste parkeerplaats aan de Veerweg links, 200 m voorbij de Golfclub Oude Maas, Veerweg 2a, 3161 EX Rhoon en duurt uiterlijk tot 14:00 uur. Vergeet je laarzen en oude kleren niet aan te trekken. Neem ook een klein rugzakje mee met een flesje water en een reep of koek. Misschien zijn handschoenen en een muts ook wel handig. Bij regen (of sneeuw!) gaat de tocht natuurlijk gewoon door. Kom veilig fietsen over het fietspad dat langs de Oude Maas loopt tussen Barendrecht en Rhoon. Eventueel kun je je laten afzetten op de parkeerplaats 200 m links voorbij de Golfclub (zie boven)

Je kunt gratis mee.

Aanmelden en afmelden.
Indien u zich aanmeldt voor een excursie, wordt u verzocht zich tijdig af te melden indien u niet meegaat. Anders staat de groep op de vertrektijd voor niets op u te wachten. Bij excursies waar een beperkt aantal deelnemers mee kan, ontneemt u bovendien anderen de kans mee te gaan omdat er bij dergelijke excursies vaak een wachtlijst is. Daar bovenop moet de vereniging dan betalen voor iemand die niet aanwezig is.