Spinnentijd

De herfst staat synoniem voor ‘Spinnentijd’.

John Schepers

Kruisspin

1500 spinnen per huis
Gemiddeld bevat een hygiënisch huis 1500 spinnen. Het najaar vormt daarbij het toppunt: de volwassen geworden mannetjes gaan dan op zoek naar de vrouwtjes om te paren. Geen wonder dat de spinnen in die periode uit hun schuilplaatsen komen en door het huis paraderen. Al deze spinnen vinden voldoende voedsel in uw woning en dit geeft dan ook een indicatie van de hoeveelheid insecten, immers het voedsel voor spinnen die in de woning verblijven.

Spinnenplaag in Nederland
Spinnen teisteren vooral nieuwbouwwijken in Den Haag en Rotterdam maar overal in Nederland zijn momenteel veel spinnen. Er is een wachtlijst bij de ongediertebestrijding door deze spinnenplaag. Bestrijders van ongedierte hebben het nog nooit zo druk gehad als nu. De omstandigheden voor spinnen zijn momenteel erg gunstig. Er zijn veel insecten daardoor kunnen de spinnen goed groeien en zich handhaven.

Spinnen niet doden maar verjagen
In Nederland is spinnenbestrijding met gif verboden. In de wet voor flora en fauna staat dat de spin een beschermde diersoort is en niet met bestrijdingsmiddelen bestreden mag worden. Men mag alleen producten gebruiken die de aanwezige spinnen verjagen of die er voor zorgen dat spinnen wegblijven.

Gerande oeverspin

Spinnen spelen een belangrijke rol bij het in toom houden van de insecten
Insecten zijn heel veelzijdig en spelen een enorm belangrijke rol in het leven op aarde. Maar nog specialer zijn de spinnen. Die hebben acht poten, twee meer dan insecten. Misschien is er wel een wereldwijde en eeuwige rivaliteit tussen de achtpoten en de zespoten. Het zou toch kunnen dat spinnen jaloers zijn op de vrij rondvliegende muggen, kevers, vlinders en libellen. Spinnijdig spinnen ze hun vangnetten en webben om zoveel mogelijk insecten te doden en te verslinden. Maar dat is al te menselijk gedacht. Spinnen hebben gewoon een heel andere rol in het grote geheel. Zeker is, dat ze nuttig zijn bij het in toom houden van de overmacht aan muggen en vliegen.

Achtpoten in grote variatie
Als men over spinnen spreekt, worden meestal de webspinnen bedoeld. Tot de klasse van spinachtigen behoren echter ook de schorpioenen, de mijten, de hooiwagens, kameelspinnen, kapucijnspinnen, zweepspinnen, bastaardschorpioenen, zweepstaartschorpioenen en palpenlopers. Er leven rond de 40.000 soorten webspinnen op aarde. In ons land leven ongeveer 1000 verschillende soorten. De grootste komen vooral in tropische streken voor. Bijna alle soorten leven uitsluitend op het land. Er is maar één soort die uitsluitend in het water leeft. Wel zijn er enkele soorten die zowel op het wateroppervlakte als in de oeverzonen jagen. De meeste spinnen zijn alleen x actief in de schemering of in het donker.