Smakelijke en eetbare bloemen

Riet van de Water

Eten van bloemen doen we allemaal in beperkte mate.
Denk aan bloemkool en broccoli. Niemand realiseert zich dat dit bloemknoppen zijn. Of artisjok, zo’n prachtige blauw-paarse bloem. Eetbare bloemen zijn er genoeg, alleen zijn ze slecht houdbaar en in de vriezer al helemaal niet. Als je bloemen wilt eten dan is het parool: plukken en eten. Liefst uit eigen (of buurman’s ) tuin, waar niet gespoten wordt en waar geen uitlaatgassen overheen komen. Ook de uitlaatplekken voor honden komen niet in aanmerking.

Oost-Indische kers

Er zijn smakelijke bloemen en heel mooie bloemen, de laatste prima voor versiering van taart of salade. Van de goudsbloem wordt b.v. calendula zalf gemaakt maar de bloemblaadjes staan heel feestelijk in de sla. Dat is ook het geval met de bloemen van de Oost-Indische kers. Dit is een heel dankbare plant. Hij groeit met enorme uitlopers en prachtig felle kleuren in de tuin, het gesnipperde blad kan dienen als kruid i.p.v. waterkers en de zaden kunnen worden ingelegd en gegeten als kappertjes. Viooltjes zijn gesuikerd heel decoratief en eetbaar. Doop de bloempjes (liefst van de wilde planten) in gesmolten suiker en laat dit hard worden, leuk en lekker. Nog zo’n voorbeeld is de paardebloem. Vroeger aten de mensen in het voorjaar, als er nog helemaal nergens verse groente te koop was, molsla. Dat was paardenbloemblad dat in een molshoop groeide en daarom beschut tegen late kou, maar niet groen door gebrek aan zon. Dit jonge blad (altijd alleen het jonge blad gebruiken) kan vers geplukt gemengd worden met kropsla of komkommer of alleen gegeten worden met peper en zout, wat citroen en olijfolie en bieslook of knoflook, al naar eigen inzicht. Men zegt, dat de piepjonge blaadjes, die jeheel vroeg in het voorjaar plukt, smaken zoals baby’s in de wieg ruiken. Al het prille voorjaarsgroen heeft een babygeur. Later zit in de nerf van het paardenbloemblad het bittere melksap, wat heel heilzaam is voor de mens, maar bitter. Pluk nooit planten langs de openbare weg en natuurlijk laat je de paardenbloemen in het voorjaar in de tuin staan. Ze bloeien n.l. prachtig, even mooi als goudsbloemen. De bloemen sluiten zich als de zon weg is en als ze geplukt worden. Paardenbloemblad blijkt ook nog versterkend te werken op de ogen.

Veel composieten, zoals sla, andijvie, witlof, cichorei zijn goed eetbaar of geschikt als medicijn. Cichorei is een welbekend surrogaat voor koffie en is verwant met de paardenbloem. Je kunt zowel van de gedroogde en fijngemalen wortel van de een als van de ander koffie maken of het mengen met echte koffie. Je moet daarvoor de wortels oogsten in het najaar, als ze goed dik zijn en goed schoonborstelen, daarna drogen in de oven en fijnmalen. Ik geef ook nog een recept voor alternatieve soep.
Jonge brandneteltoppen plukken, bij voorkeur van planten die in de schaduw staan. De witte dovenetel lijkt erg op de brandnetel als er geen bloemen in zitten, maar heeft een vierkante stengel waaraan hij goed te herkennen is. Ook deze plant is goed te eten, maar is toch minder smakelijk. Brandnetels zijn te vinden op plaatsen waar stikstof in de grond zit, dus daar waar mensen hun rommel en afval achterlaten en waar veel geplast wordt (door honden). Mocht je bij het plukken gestoken worden door een brandnetel, pluk dan een blaadje zuring of hondsdraf of weegbree (een van deze planten staat altijd in de buurt omdat ze van dezelfde grond houden) en nadat je het flink gekneusd hebt wrijf je ermee over de pijnlijke plek. De sappen neutraliseren elkaar een beetje. De brandnetelprikken schijnen overigens te helpen tegen reuma.

Maar nu de soep voor 4 personen:
2 grote uien grof gesneden, 2 in stukken gesneden aardappelen, 2 of 3 teentjes knoflook en een grote dot gewassen brandneteltoppen. Opzetten met zoveel water dat het niet aanbrandt Peper en zout toevoegen, eventueel een snufje karwij tegen de gasvorming van de uien. Laten koken tot alles gaar is en tot moes maken met mixer of blender. De moes aanlengen met melk tot een fluwelen soep. Goed warm maken en opdienen met een klodder zure room. Dit is de basis. Er kan nog van alles bij zoals paardenbloemblad of weegbree of wilde zuring, vogelmuur en zevenblad. Alles jong geplukt en snel verwerkt. Eet smakelijk