Presentatie over week Hongarije: Farm Lator

De presentatie is in het NME Centrum “de Groene Draak” te Ridderkerk aanvang 20.00 uur; zaal open 19.30 uur. Kosten €3,-  incl. 1 koffie. Jeugdleden gratis.

De reis
Begin juli 2017 stapten de 12 deelnemers, leden van de Natuurvereniging IJsselmonde,op vliegveld Zestienhoven op het vliegtuig om een week in de Hongaarse natuur te vertoeven. Farm Lator was een week lang ons onderkomen. De verzorging was uitstekend. Dagelijks gingen we onder leiding van Rob er op uit. De op vele fronten deskundige gids liet ons vele mooie plekken in de omgeving zien.

Bergweiden vol vlinders waarvan de meeste soorten in onze omgeving niet of nauwelijks gezien worden. We keken onze ogen uit , maar volgens Rob was het een slecht vlinderjaar. Op de bramen en de kruidvlier wemelde het van de parelmoervlinders en dikke glimmende metaalkleurige kevers. Enkele die ik onthouden heb; Zilveren maan, Keizermantel, Kardinaalsmantel en Tsarenmantel. Een bijzondere ervaring was een modderpoeltje langs de weg waar tientallen Koningspage’s hun dorst lesten.

Een stukje lopen maar dat duurt nooit lang of er is iets gezien.
Uitkijktorens worden beklommen.
En wat blijkt, vele ogen zien vele vogels.

Hieronder kijken we naar grond- eekhoorns. Het lijken een soort stokstaartjes. Later zien we een Keizerarend die een grondeekhoorn heeft gevangen.

Bij zonsopgang zijn we op de poesta. Wat een ruimte, wat een stilte. In de verte het kroe kroe van de roepende Kraanvogels . Genieten van het meegenomen ontbijt. Daarna een stukje lopen. Een herder met een kudde koeien. Langs een kreek vliegen een vijftal Kwakken op. De roep van een van de leden; een Woudaapje!  In het moeras zien we de gele bloemen van het Blaasjeskruid, een vleesetende waterplant. En daarna verder over slechte zandwegen.

Hotsend en botsend in een heet busje. Tegenliggers  werpen grote stofwolken op. Opeens wordt er gestopt. Een roofvogel zweeft aan de horizon. Een arend! In mijn meegenomen vogelboekje kon ik later de helft van alle genoemde soorten aanstrepen; Zeearend, Schreeuwarend, Keizerarend en Slangenarend.

Rob heeft wat geregeld. We gaan mee met de plaatselijke vogelwachter die vogels gaat ringen. Tijdens het ringen van de  Scharrelaars (boven) en Roodpootvalken (onder) mocht iedereen een jong vogeltje vasthouden. De twee zijn uit verschillende nesten. De linker  is veel jonger dan de rechter.

Andere hoogtepunten: Hieronder de foto’s van de hoge venen met Waterbuffers en overal Ralreigers. Ook zagen we Bijeneters die samen met Hop in een zandgroeve’s broeden.
We zochten en vonden de Oeraluil. En dichtbij huis een Wielewaal in het topje van een spar!

Een bezoek aan  een vriend van Rob, de koeienhoeder Jozef, die zes maanden van huis is en op een bergweide en in een soort grot woont. Slapen doet hij in een houten keetje.

En dan onze verblijfplaats, een reservaat op zich, met huisvos , een schuilhut bij een voederplaats voor vogels, waar ik spechten, gaaien, mezen en de appelvink fotografeerde. Er waren verschillende plekken ingericht om rel-, slaap- en andere muizen te observeren. Dat  lukt alleen  als het muisstil is. Een bezoek aan een kraamkolonie hoefijzerneuzen (vleermuizen) in het schuurtje van de buren.

Dit is slechts een kleine opsomming van wat we gezien hebben. De reis heeft naast een veelheid aan indrukken ook een groot aantal prachtige foto’s opgeleverd. Een  kleine selectie laten we u deze avond zien.