PADDENSTOELEN werkgroep 2018

Onze werkgroep bestaat nu uit 9 enthousiaste paddenstoelliefhebbers, die flink wat afzwammen over de mail én maandelijks in het N.M.E. gebouw. De ruimte binnen dit gebouw wordt dan wel steeds beperkter voor Ridderkerkse natuurvrienden, maar geef ons een tafel met wat stoelen en een kan met koffie en het “gezwam” gaat beginnen; met boeken, laptops en soms de microscoop determineren we wat af!

De werkgroep is in 2018 elke eerste week van de maand op stap geweest.
We gingen naar Kralingse Bos/ Gorzenpark/trimbaan Oude Maas/Tenellaplas/ Heemtuin Capelle/ Schollebos etc..

Het was een warm en droog jaar. Daardoor waren er minder soorten te zien dan voorgaande jaren, zo ook in het Donckse Bos.
Eind augustus kwamen de boleten boven de grond waaronder flink wat Satansboleten. Dachten we. Daartussen stonden ook nog Fraaie roodnetboleten! Nieuwe soort voor het Donckse Bos. Ook zeldzaam! Het verschil is minimaal en het beste bij jonge exemplaren te zien.

Er waren ook nog een aantal excursies: Bergen op Zoom, Donckse Bos
(op zondagmiddag = succes!) en Meijendel.

Verder is de werkgroep in maart naar de Zwamdag (voor alle werkgroepen in Zuid-Holland) geweest. Ook hebben we nog een fototentoonstelling verzorgd in de bibliotheek van Ridderkerk. Deze is na 6 weken verhuisd naar de bibliotheek in Barendrecht, waar Jan Tuin ook nog een presentatie heeft gegeven (en elders ook nog).

In 2019 staat het volgende op het programma:
– elke maand op stap (maandag of dinsdag, onder schooltijd).
Wie ook eens mee wil, moet dit even doorgeven. Je krijgt dan bericht.

2019 belooft een feestelijk paddenstoelenjaar te worden voor onze werkgroep. Eind dit jaar bestaan we 5 jaar. In oktober 2014 -door een initiatief van Klara van Dragt- opgericht en in november van dat jaar onze eerste excursie als werkgroep naar het Donckse Bos. De afgelopen jaren is de werkgroep actief geweest met diverse grote excursies in den Lande en maandelijkse bezoeken aan gebieden in- en rondom Ridderkerk. Je kan wel zeggen dat het Eiland IJsselmonde goed bewandeld is door de werkgroep.

Dit jaar hebben we rondom ons lustrum wat leuke dingen op de planning staan. In het najaar komt Kees Pinster (consul voor Zuid Holland van de Nederlandse Mycologische Vereniging) vier avonden een cursus geven in het N.M.E. gebouw, met -aansluitend op de zaterdag- vier excursies naar diverse gebieden in Zuid Holland. Ook zullen we eind oktober een avond organiseren rondom “De Paddenstoel” met prachtige foto’s en een lezing. Er staan weer leuke excursies op stapel met onze werkgroep én belangstellenden die altijd kunnen aanschuiven. De werkgroep zelf gaat een dagje uit plannen naar het Waterloopbos in Marknesse (Flevoland).

Maar eerst in maart naar Zoetermeer voor de jaarlijkse Zwamdag georganiseerd door de afdeling Zuid Holland van het N.M.V. (Mycologische Vereniging). Een ontzettend leuke dag, die ruim twintig jaar geleden door Grieta Franssen (destijds consul) werd opgericht om alle paddenstoelenwerkgroepen in Zuid Holland eens bij elkaar te brengen om samen uitgebreid over hun hobby te kunnen praten. In april 2017 is Grieta helaas plotseling overleden daags na een bezoek aan de Natuurinloop in het N.M.E. Maar haar traditie wordt gelukkig voortgezet.

Er is dus weer genoeg te doen voor de paddenstoelenwerkgroep van onze vereniging in 2019. Sinds januari heb ik het stokje van Klara overgenomen als coördinator. Zij gaat zich weer wat meer richten op andere werkgroepen binnen onze natuurvereniging.

Heeft  u een vraag over een paddenstoel, mail mij gerust op Lu1961@xs4all.nl en ik doe mijn best om via onze werkgroepleden een antwoord voor U te vinden. Informatie over de cursus dit najaar en de diverse excursies en lezingen in 2019 vindt U in dit blad of in onze wekelijkse nieuwsbrief die altijd boordevol mooi natuurnieuws staat. Bij deze wens ik alle lezers van Het Blad fijne natuurmomenten dit jaar.

Blijf jezelf verwonderen over al dat fraais om je heen, dat geeft de mooiste momenten.