Minicursus waterbeestjes voor volwassenen

Minicursus waterbeestjes voor volwassenen in het NME Centrum “de Groene Draak” te Ridderkerk van 13-16.00 uur
Kosten Gratis voor leden, €10,- voor niet-leden. Aanmelding via excursies@natuurvereniging-ijsselmonde.nl

Zaterdag  8 september is er een workshop waterbeestjes in het NME Centrum “de Groene Draak” te Ridderkerk van 13-16.00 uur. Dit is de kans om meer aan de weet te komen. Wij wisten al wel dat de ene sloot meer te vinden was dan de andere. We vermoeden dat dit iets met de kwaliteit van het water te maken had. Maar hoe het precies in elkaar zit?

We zaten er niet ver naast want de aan- of afwezigheid van waterdiertjes vertelt veel over de biologische gezondheid van een sloot. De hoeveel waterdiertjes en welke soorten er in het water aanwezig zijn daar gaat het om. Niet alles is direct met het blote oog waar te nemen. Dat maakt het scheppen in de sloot ook elke keer weer een verrassing en leuk om te doen..

Meer soorten dieren, betekent een rijkere natuur. Wanneer er maar weinig soorten waterdieren in het water leven, zijn dat altijd de meest gewone soorten zoals waterpissebedden, rode muggenlarven en bloedzuigers. Wanneer er naast deze algemeen voorkomende soorten ook bijzondere soorten voorkomen, zoals de larven van libellen, kokerjuffers en vooral steenvliegen, dan weet je dat daar een betere waterkwaliteit is.  Bepaalde soorten waterdiertjes (maar dat geldt ook voor planten) komen alleen in schoon water voor. Het is leuk te weten welke.  Bij de hier geplaatste link kun je zien welke dat zijn.

Deze workshop wordt in het bijzonder aanbevolen voor vrijwilligers die betrokken zijn bij jeugdactiviteiten in Ridderkerk of Barendrecht. GEEN KOSTEN VOOR LEDEN.