Jubileumboom

Tijdens het symposium “Bomen over Bomen” in april 2022 is door Joost Kievit namens ‘Water Natuurlijk’ een jubileumboom aangeboden aan onze vereniging vanwege het 50-jarig bestaan.
Nu heeft de Natuurvereniging geen grond in beheer, dus vroegen we aan het Zuid-Hollands Landschap of we een boom in de Crezéepolder mochten plaatsen. Dat vonden de beheerders bij ZHL geen goed idee. In die polder hoort geen boom! Maar wel beloofden ze te zoeken naar een passend alternatief. Dat werd gevonden. En wat voor een!

Bij de oprit van het Kasteel van Rhoon was na een storm een zeer oude markante paardenkastanje omgewaaid. Een ideale plaats om een nieuwe boom te gaan planten.

Het planten van een nieuwe boom op die plek bleek nogal wat voeten in de aarde te hebben, want de oude stronk moest dan worden weg gefreesd. En zwaar materieel kan de brug eigenlijk niet dragen. Ook bleek een paardenkastanje geen ideale boom op die plek. De ziektekiemen van de oude kastanje zitten namelijk in de wortels rondom in de grond. Een recept voor een gegarandeerde mislukking. Dan beter een andere boom die niet gevoelig is voor de kastanjeziekte. Een van de alternatieven was een eik, die daar veel beter kan gedijen.

Bij inspectie van de door het Zuid Hollands Landschap aangewezen plek, ontdekten de aanwezigen op die plaats een zaailing van een eik. Dus voordat het onderzoek was afgerond en de keuze voor een boom was gemaakt, had de natuur zelf al voor de optimale oplossing gezorgd! Moest die boom dan geruimd worden om plaats te maken voor de jubileumboom? Dat kon toch anders!

Voor de N.V.IJ. was de zaailing de ideale boom om aan te wijzen als de jubileumboom voor de vereniging. In plaats van het planten van een nieuwe boom is daarom besloten de bestaande boom te adopteren. Om deze boom te beschermen en te voorkomen dat bij onderhoud per abuis de boom schade op zou lopen of verdwijnen, is gevraagd om daar een hekwerkje ter bescherming omheen te plaatsen.

Tevens is er een eikenhouten bord bij geplaatst met opschrift en een QR-code die verwijst naar deze pagina met het verhaal van onze eik.

Op 10 december 2022 was het zover. Die middag was een flinke groep belangstellenden voor de huldiging van de eik. Nou ja, eikje. We moesten goed kijken om de zaailing te kunnen zien staan, maar de adoptie van deze boom past perfect in de doelstelling van de NVIJ om natuur te beschermen waar mogelijk. Beter dan de grond daar kaal frezen om een eigen boom te planten. Joost Kievit boodt de boom aan. Voorzitter Hans Olthoff nam namens de NVIJ het cadeau in ontvangst.

De partytent was zeer in trek. Daar konden we kiezen uit warme Glühwein of eveneens warme chocolademelk. Netty Wermeester verzorgde een leuke bomenexcursie door de kasteeltuin. Onderweg zagen we heel veel paddenstoelen.

Naast het Kasteel van Rhoon staat voortaan onze jubileumeik. Het bestuur van de Natuurvereniging hoopt dat de zaailing een mooie grote eik zal worden. En dat over 50 jaar wederom een jubileum zal worden gevierd op deze plek.