Jaarverslag 2016 van de Paddenstoelenwerkgroep

Stekelkopamanieten

We kunnen kort zijn: 2016 was een slecht paddenstoelenjaar!!
Het voorjaar te koud, in mei opeens zomers weer, in juni wat regen, aug/sept/okt erg droog. Pas eind oktober een flinke regenbui, zodat er in november opeens toch nog wat te zien was. En in december al weer nachtvorst.
Waar we ook kwamen:  de helft van het aantal aanwezige soorten  en sommige soorten hebben we dit jaar helemaal niet gezien. Maar zo was het in het hele land.

Wat hebben we dit jaar gedaan?
4//2 – presentatie door Jan Plaisier. Hoge opkomst – 49 personen. Het mailen van alle oud-cursisten had resultaat.
5/3 is de werkgroep naar de Zwamdag van Grieta Fransen (NMV) geweest. Leuk en leerzaam. 20/4 – met geinteresseerden naar de Tenellaplas voor de morieljes e.a. Bij de plas vonden we toch nog 2 ex., maar verder ook hier weinig paddenstoelen. 11/9 landgoed De Tempel – alleen op het laatst wat houtzwammen.
28/9 jeugdexcursie Donckse Bos – 1 aanmelding (nog volop zomer), weinig paddenstoelen. Hebben er maar een algemene natuurexcursie van gemaakt en een 2e datum geprikt.
6/10 – met geinteresseerden naar Kaapse Bossen. Prachtig weer, maar ook hier minder soorten dan voorgaande jaren.
22/10 Nijenrode – op de zaterdag voor de excursie konden we meelopen. Er werd gelijk al gezegd, dat er niet zoveel stond als andere jaren. Maar who cares? We liepen tenminste niet met 100 man rond (Willemien  vertelde, dat er jaren bij zijn dat er meer dan 200 op de excursie afkomen! Gaan wij toch niet klagen over weinig soorten?) 12/11 – mee naar Meijendel
16/11 – met geinteresseerden naar Kralingse Bos – inmiddels november, het werd al wat beter.
23/11 – Park de Twee Heuvels (noord- en westkant) geinventariseerd. Hier was goed het verschil te zien tussen een opgeruimd park en een “rommel”bosje. Bij de 1e vonden we 3 soorten, bij de laatste 40, waaronder de Koningsmantel (1e waarneming IJsselmonde).
4/12 – naar Staelduinse Bos, en toen was het koud. Mist en het had gevroren. We dachten even ook hier een nieuwe soort gevonden te hebben, maar helaas: aangevroren mist.

Tussendoor nog Donckse Bos, de paddenstoelencursus (3 lessen + 3 excursies) bijgewoond + de natuurinloop op de 1e woensdagmiddag van de maand. En iedereen had verder ook nog zijn eigen wandelingen overal in het land.

Wat gaan we doen in 2017?
We noemen alleen de activiteiten, waar ook anderen bij kunnen zijn. – elke dinsdagmiddag voor de natuurinloop (op 1e woensdag vd maand) op stap. Onbekende soorten kunnen dan woensdag gedetermineerd worden in het NME. Geïnteresseerden kunnen mee (even doorgeven, je krijgt dan bericht. – natuurinloop – jeugdexcursie – 23/9 internationale paddenstoelendag – presentatie +  Kralingse Bos op do.9/11 en zo. 12/11, door de werkgroep.

N.B. er komt dit jaar geen paddenstoelencursus.
Heb je zelf een foto zonder naam: kom naar het maandelijkse natuurcafé in het NME Centrum de Groene Draak!