Wandeling langs de Koedoodzone e.o. (5 km)

Knock-knock-knockin’ on heaven’s door

De rivierarm de Koedood was in de middeleeuwen een belangrijke watergang tussen (aan de westelijke zijde) Pernis en Rhoon en aan de oostzijde Charlois, Pendrecht, Smitshoek en Barendrecht. Ze monde uit in de Koedoodsehaven waar veel landbouw- en griendproducten werden overgeslagen. In 1580 werd besloten de rivierarm af te dammen. Nu vormt het gebied de scheiding tussen de woonwijk en polder. Het is een aantrekkelijk gebied voor een ommetje voor bewoners grenzend aan dit gebied maar het vormt ook een belangrijke recreatieve groen blauwe noord zuid verbinding voor wandelaars, fietsers en kanoërs.

We maken een doorsteek door de Rhoonse wijk Portland en wandelen door het Bakkerspark. In  dit park is een sterk staaltje tuinarchitectuur. Vormgeving staat voorop de natuur is ondergeschikt.  In het park domineert het kunstwerk van Nico de Wit “Port du Nord”.  Een trap naar de hemelpoort!

Het laatste deel van de route lopen we via de groene verbinding terug naar de Rode Boog aan de Rhoonse baan.

Start van de wandeling: Parkeerplaats nabij de Rode Boog. Zevenmeet 3161 Rhoon.