Wandeling door Johannapolder en de polder Kijvelanden  (ca  8 km)

Eeuwenlang hebben stromen en watervloeden het gebied tussen Poortugaal  en Oude Maas onder water gezet en geleidelijk aan werd het gebied bedekt onder een dikke laag klei. Als het land droog viel legden de boeren dijkjes aan. Inpolderingen hebben het gebied veiliger gemaakt, de invloed van de getijden is afgenomen. De wilgenbossen en de grienden langs de Oude Maas herinneren ons nog aan het verleden. We lopen door de Johannapolder die wordt omgevormd tot een zgn struinpolder. Voor wie het gebied niet kent wacht hier een grote verrassing.

Daarna gaat de wandeling door het polderlandschap. Het is aan de inzet van een actiegroep te danken dat deze landbouwpolder nog bestaat. De foto’s zijn genomen langs de randen van de polder en de nabij gelegen de Oude Maas.  Ten westen van de Kijvelanden  ligt langs het fietspad het water van de oude haven van/naar Poortugaal.

Een deel van de wandeling gaat langs de oevers van de Oude Maas. Tussen Poortugaal en Zwijndrecht wordt de rivier aan beide zijden door groen omgeven.
Het is een prachtig gebied om te creëren en dat in dit zeer dicht bevolkte Rijnmondgebied.
Startplaats en parkeerplaats voor de wandeling is bij de Jachthaven van Rhoon; Havendam 23, 3161 XB Rhoon.