Meikevers

Riet van de Water

We kwamen in de vakantie (tweede helft April) door Midden Frankrijk en stopten bij een benzinestation. Daar zagen we tot onze verbazing, hordes gewone meikevers. Misschien wel 100 stuks. De meeste waren half dood en suf. Veel waren ook echt dood. Wij concludeerden dat ze zich te pletter gevlogen zijn. Waarschijnlijk komen ze af op de verlichting en dan is daar niets te halen voor ze. Normaal vliegen de imago’s in April en Mei vaak ’s avonds.

De jonge insecten zijn uitgekomen in de herfst en hebben de winter doorgebracht in het veld. De eerste vlucht brengt ze naar het bos, waar ze smullen van eiken, berken en beuken blad. Lang geleden waren er zoveel meikevers dat de bomen werden kaalgevreten. Eigenlijk is het een zeer schadelijk insect voor de bosbouw. Daar kunnen de mensen niet tegen en dus werd er snel een bestrijdingsmiddel toegepast. Het resultaat is, dat er in veel gebieden geen meikever meer voorkomt. Vandaar ook onze verbazing bij het zien van zo’n grote hoeveelheid bij elkaar. We weten niet of de meikevertjes nog jong en onervaren waren of dat ze de dood zochten omdat ze al op leeftijd waren. Meikevers worden gemiddeld niet ouder dan 3 of 4 jaar en ze worden steeds zeldzamer.

Meikevers of Coleoptera kan je over het algemeen herkennen aan de schilden, die meestal een groot deel van de rug bedekken. Het dekschild is eigenlijk het eerste vleugelpaar. De voorvleugels zijn harde hoezen die de daaronder gelegen vliezige vleugels van het tweede paar beschermen. De monddelen zijn van het maal – kraak type. Achter en opzij steken de witte driehoekige puntjes uit, waaraan de meikever goed te herkennen is. Aan elke kant hebben ze een geveerde antenne en de mannetjes hebben 7 beweeglijke lamellen en de vrouwtjes maar 6. Als er een langs komt vliegen zal het niet meevallen om deze laatste kenmerken te vinden. Als ze met z’n allen halfdood liggen te gaan, dan zal het beter lukken.

Rest nog te vermelden, dat de 10 tot 30 eieren gelegd worden op 5 – 25 cm. diepte in de grond en dat ze na 4 weken engerlingen zijn geworden. Na de overwintering eten ze wortels en na drie jaar veranderen ze in een pop toestand, en blijven dan ong. 1 jaar in de grond. Daarna vliegen ze uit, paren en sterven.