Donckse bos uniek paddenstoelengebied

Het park behoort tot 25 rijkste paddenstoelen gebieden in het land

olijfkleurige-slijmkop

Zeer zeldzaam: Olijfkleurige slijmkop

Het park van Huys ten Donck wordt gerekend tot de vijfentwintig rijkste paddenstoelengebieden van ons land. In het park van Huys ten Donck inventariseert de Nederlandse Mycologische vereniging al jaren de paddenstoelen. Tegenwoordig wordt het bos ook zeer regelmatig door leden van onze paddenstoelen werkgroep bezocht. Er komen honderden soorten paddenstoelen voor. Diverse soorten zijn zeldzaam en enkele zelfs uniek voor ons land.

Dat er zoveel soorten paddenstoelen worden aangetroffen heeft mogelijk te maken met de grote variatie in begroeiing in verschillende gedeeltes, de diversiteit in leeftijd van de beplanting en een eeuwenlang ongestoorde ontwikkeling. De bodem, bestaande uit rivierklei  op veen en bij de aanleg van diverse waterpartijen vermengd met zand maakt het mogelijk paddenstoelen van allerlei grondsoorten aan te treffen. Veel bijzondere soorten die werden aangetroffen betreffen soorten die zijn gebonden aan kleibos en zulk oud bos op klei is in ons land zeldzaam. Voorbeelden zijn Satansboleten en Stekelkopamanieten die beide (vaak gelijktijdig) aangetroffen kunnen worden. Samen met Olijfkleurige slijmkop worden ze aangetroffen in gebieden waar ook kalk in de bodem zit.

Lees hier alles over het park van de buitenplaats het Huys ten Donck en ook over de geschiedenis, het huis en zijn bewoners, de flora en de fauna:  https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/huis-ten-donck/.

Voor het park van Het Huys ten Donck heeft u een wandelkaart nodig:
Zo komt u aan een wandelkaart voor het Donckse Bos.