De beuk en het paard.

Aart van Dragt

Het huidige park van Huys ten Donck wordt al meer dan 250 jaar beheerd door de familie Groeninx van Zoelen. Wat we nu zien is het resultaat van allerlei besluiten die door de verschillende generaties Groeninx van Zoelen zijn genomen.

Rode beuk

Het park heeft in de loop der jaren een hele ontwikkeling doorgemaakt. Echter, in de tweede helft van de 19e eeuw is er niet zoveel meer gebeurd. Dat veranderde toen in 1924 Jonkheer Willem Gerrit Groeninx van Zoelen het huis van zijn oom de Baron Otto Fréderic Groeninx van Zoelen overnam, het huis werd gerestaureerd en ook kreeg het park een noodzakelijke grote onderhoudsbeurt. Daarbij heeft hij gedurende tien jaar gebruik gemaakt van adviezen van de vermaarde landschapsarchitect Leonard A. Springer. Deze landschapsarchitect staat bekend om zijn voorliefde voor bijzondere bomen en planten. Hij heeft daardoor voor de nodige (kleur) accenten in het park gezorgd.

Ten oosten van de formele tuin ligt een brede zichtas die eindigt op een bloemenweide met in het midden daarvan een prachtige rode beuk. De weide wordt verder omringd door prachtig bloeiende bomen als een Tulpenboom, Magnolia en een bijzonder gevormde appelboom. Dit is hoogst waarschijnlijk het resultaat van adviezen van Leonard Springer. Wat jonger is de rode beuk in het centrum van de bloemenweide.

Aan het eind van de jaren tachtig leidde de Jonkheer Fréderic Groeninx van Zoelen ons rond door het park en vertelde het volgende verhaal bij deze rode beuk. Dat ging ongeveer zo: “Mij is eens geadviseerd deze boom weg te halen omdat hij de hele open ruimte in beslag zal nemen. De boom was toen nog een stuk jonger dan nu en het was nog mogelijk om deze te verplanten. Maar deze boom en plaats zijn mij dierbaar. Mijn vader heeft zijn favoriete rijpaard nadat deze overleden was op deze plek begraven en daarop heeft hij deze mooie boom geplant. Het is voor mij een herinnering die niet mag verdwijnen.”

Zijn vader Jonkheer Willem Gerrit Groeninx van Zoelen is in 1963 overleden. Inmiddels is ook de verteller van dit verhaal Jonkheer Frédéric Groeninx van Zoelen in 2010 overleden.

Zo komt u aan een wandelkaart voor het Donckse Bos