Buxus en buxusmot

Op eiland IJsselmonde grijpt de aantasting van buxus door de buxusmot snel om zich heen.Zo heb je een prachtig geschoren buxushaag en voor je het goed en wel in de gaten hebt  kun je er doorheen kijken en is het bruin en verdord. Oorzaak de buxusmot of preciezer de rups ervan. Het is een exoot die afkomstig is uit Azië en in 2007 pas voor het eerst in ons land waargenomen. Inmiddels heeft hij zich flink uitgebreid.

De vlinderstichting krijgt veel vragen over de vlinder. Het  is een mooie, ongeveer vier centimeter grote vlinder, zilverwit met een donkere rand.  De Buxusmot (Cydalima perspectalisj is groot en opvallend maar toch komt  men hem niet tegen in de standaard vlinderboekjes. Dat komt doordat het een micro nachtvlinder is, waarvan aparte boekwerken zijn, maar geen Nederlandstalige.

De vlinder zet eitjes in groepjes af aan de onderkant van de buxusblaadjes. Wanneer de rupsjes uitkomen, schrapen ze eerst de onderkant van het blad af. Als ze groter worden vreten ze het hele blad. De rupsen maken spinsels tussen de takjes, in het begin vaak in het midden van het struikje, zodat ze moeilijk te zien zijn.

De jonge rupsen zijn vuilgeel en krijgen na enkele dagen bruine lengtestrepen (ze zijn dan ca. 5 mm groot). Volgroeide rupsen zijn felgroen met een zwarte kop en zijn zo’n 4 cm groot, ze hebben nu zwarte stippen en lichte en zwarte lengtestrepen. De volgroeide rups verpopt in een cocon in een spinsel tussen de takjes, en na ongeveer twee weken komt de vlinder tevoorschijn. Per jaar volgen er meerdere generaties.

Wat kun je er aan doen om je buxus te redden? Dat is lastig. In het vroege voorjaar moet je al starten met de buxus controleren en rupsen verwijderen, ook takjes met spinsels kun je wegknippen. Je moet wel wekelijks blijven controleren, want er kunnen steeds weer nieuwe eitjes afgezet zijn. En nu in de omgeving zoveel besmettingsbronnen zijn, kon al die moeite wel eens vergeefs zijn. Dan rest niets anders dan planten te rooien en af te voeren in de dichte plastic zak en deze bij het restafval zetten. Het is raadzaam op die plek wat anders te planten.