Beleef de vogeltrek in de Crezéepolder tijdens Euro Birdwatch op 30 september

Op zaterdag 30 september 2023 neemt Vogelwerkgroep IJsselmonde samen met Vogelbescherming Nederland deel aan de internationale vogelteldag: Euro Birdwatch. In 40 landen verspreid over heel Europa worden op deze dag trekvogels geteld. In Nederland gebeurt dit op meer dan 150 telposten. De leden van de vogelwerkgroep staan vanaf 8.30 uur bij het kijkscherm midden in de Crezéepolder. Vanaf deze telpost tellen we alle overvliegende vogels.

Het najaar is dé tijd van het jaar om recordaantallen vogels te zien. Veel vogels, die bij ons hebben gebroed, trekken nu naar het warmere zuiden. Vanuit het hoge noorden en het oosten komen vogels naar ons land om te overwinteren of ze trekken in die tijd door ons land. Bij helder weer zie je ze letterlijk vliegen, vaak in grote groepen.

De Crezéepolder is een zeer geschikt gebied om de vogeltrek live te volgen. Tijdens Euro Birdwatch vertellen de vogelaars van de Natuurvereniging u over welke trekvogels te zien zijn. Ze geven u een inkijkje in de fascinerende reis die de trekvogels maken. Het is elk jaar weer een verrassing wat we te zien krijgen. Het internationale evenement wil de vogeltrek onder de aandacht brengen bij het brede publiek door het fenomeen in het veld te beleven. Daarnaast is het een mooie momentopname van de vliegbewegingen van vogels door heel Europa. Vogelbescherming Nederland maakt op zaterdagavond de top 10 van meest getelde trekvogels bekend.

U bent welkom bij het kijkscherm midden in de Crezéepolder. Zo staat u midden tussen de honderden vogels in het gebied. Tussen 8.30 uur en 11.00 uur worden hier de trekvogels geteld. Het is deze keer geen wandelexcursie, want de werkgroep staat op een vast punt te tellen. Neem de verrekijker mee en een paar goede wandelschoenen. Iedereen kan elk moment komen kijken!