Burlende Edelherten zien

Jaap Nispeling

Foto J. Nispeling: Edelhert

Vrienden van ons wonen pas in Brummen en wij zijn daar twee weken geleden een weekje gaan kamperen aan de voet van de Veluwe bij de Elsberg.

‘s Morgens vroeg in de mist ging ik samen met mijn vriend, beide in camouflage-kleding, herten besluipen. Dan kom je heel dicht bij de Edelherten. Ze lopen pas weg als ze onze Nikon camera’s horen klikken, zo stil was het en zo dichtbij konden we ongezien komen. Toen de mist optrok konden we nog mooiere plaatjes schieten.

Op 1 oktober met de natuurvereniging op excursie naar de burlende herten. De dag was zoals de opening van dit verhaaltje begint , ik had de goede keus gemaakt om NIET de Elsberg uitkijk post te gaan bezetten, maar om een uurtje er om heen te lopen en via de andere kant van de berg te gaan staan wachten. Dankzij deze tactiek hebben we zeker 6 tot 8 Heren Edelherten kunnen zien en horen burelen. Vier van de acht heren hadden een harem om zich heen. Zo’n haren kan variĆ«ren van enkele hinden met jong tot wel twintig stuks. Wij hebben enkelen groepen gezien en konden verschillende keren het dreigen van de mannetjes gade slaan, het kwam niet tot gevechten want die rangorde was al bepaald.

Alle zintuigen van een hert zijn super gevoelig, zelfs een trilling van de grond waarschuwt ze voor gevaar. Ik vertel dit om aan te geven dat als je wild dicht wil benaderen daar rekening mee moet houden. Draag gepaste kleding, geen parfum of ander chemische middelen en ga niet pratend of stampend of met piepende/rammelende dingen op pad. Een wildspeurtocht is wat anders dan een bezoek aan de dierentuin.

Het was een zeer warme avond en het was ook erg druk met dagjes mensen met hun bonte vakantiekleding aan. De dieren bleven ver weg bij de uitkijk op de Elsberg omdat het daar zo druk was geworden. Voor ons was dat gunstig, hierdoor kregen wij ze beter te zien. Iedereen heeft ze goed kunnen horen en zien. Voor het donker is moet je de afrastering verlaten hebben, de bekeuringen zijn erg hoog. Op de parkeerplaats stonden wel zestig auto’s van wildspeurders te wachten. We vertrokken snel naar Loenen voor koffie met gebak, gekruid met de sterke verhalen over deze pracht dieren.

Zie ook “Burlen