Waalbos bijna af

Het Waalbos te Rijsoord.

waalbosHet Waalbos is een natuur en recreatiegebied met een flinke omvang. Het is een afwisselend gebied met bos, waterpartijen met rietoevers en open ruimten. De aanleg van Fase twee is bijna klaar en de eerste wandelaars en fietsers hebben het al ontdekt. Er is een beperkt aantal wandel- en fietspaden aangelegd om het gebied te doorkruisen. Als  Staatsbosbeheer het nieuwe deel de komende winter heeft aangeplant zal het geheel worden opengesteld. Aan de oostelijke kant heeft het waterschap Hollandse Delta een waterberging van 5.6 hectare aan laten leggen. Daar kan bij hevige regenval het water tijdelijk worden geparkeerd. Rondom de oevers van de waterberging is riet aangeplant. Het snel groeiende riet haalt veel voedingsstoffen uit het water wat de waterkwaliteit weer ten goede  komt.

In een deel van het gebied zal een begrazingsbeheer komen dat er voor moet zorgen  voor een rijke variatie in de begroeiing. De Stichting Natuurbeheer Waalbos heeft ver gevorderde plannen om in de omgeving van de molen en de ijsbaan een gemeenschapsruimte te bouwen. Het zal een multifunctioneel gebouw worden dat voor vele doeleinden gebruikt kan worden. Het wordt ieder geval geen opvallend gebouw want het is de bedoeling is dat het opgaat in zijn omgeving. Maar als de huidige ideeën gerealiseerd worden dan kon het wel eens een heel bijzonder gebouw worden. Het Waalbos zal met het vorderen van jaren een gevarieerd gebied worden waar je fijn kunt wandelen en tot rust kunt komen en waar ook de natuurliefhebber aan zijn trekken komt.