Hooge Nessepolder

hoogenesse
Wandeling in de Hooge Nessepolder

Mooi weer verleidde ons tot een wandeltocht in het Hooge Nessepolder te Zwijndrecht. Dit voormalige slib- en gronddepot is sinds 2013 toegankelijk nadat de toegang gedurende 5 jaren verboden was. In 2012 heeft de gemeente Rotterdam de 72 hectare grote polder overgedragen aan gemeente Zwijndrecht. De bestemming werd natuur en recreatiegebied. De natuur had niet gewacht op plannenmakers maar ging onmiddellijk aan de slag en heeft het terrein inmiddels tot een ruig natuurgebied herschapen. Er is een 3,5 km rode paaltjes route is uitgezet.

teunisbloem

Teunisbloem

We zagen boven de rietvelden een paartje bruine kiekendieven naar voedsel zoeken. Aan de plukresten die we her en der vonden bleek dat ze geen honger leiden. In een rapport van de plannenmakers lazen we dat er wel 49 soorten broedvogels en 61 plantensoorten zijn vastgesteld. De plantenwerkgroep van de natuurvereniging  bezoekt doet hier jaarlijks inventarisaties. Het aantal plantensoorten

Over graspaden wandelden we door een vrij dicht wilgenbos naar een meer open terrein met grote rietvelden. Hier en daar was een poging gedaan om de natuur wat bij te sturen. De rust en ruimte maakte een grote indruk op ons. Wie spectaculaire  natuur verwacht kan beter een ander gebied opzoeken. Maar wie oog heeft voor natuurontwikkeling is hier aan het goede adres.

Meer over de Hooge Nessepolder, zie https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/hooge-nessepolder-te-zwijndrecht/